Unknown Unknown Author
Title: Kisah Cincin Nabi Sulaiman Dicuri Ifrit
Author: Unknown
Rating 5 of 5 Des:
Sejarah Cincin Nabi Sulaiman  Salah satunya dibanding mukjizat yang dikasihkan oleh Allah swt pada Nabi Sulaiman a.s. ialah tercatat pa...
Cincin Nabi Sulaiman

Sejarah Cincin Nabi Sulaiman 

Salah satunya dibanding mukjizat yang dikasihkan oleh Allah swt pada Nabi Sulaiman a.s. ialah tercatat pada cincinnya namanya serta nama Allah swt. Mengenai tiap-tiap suatu yang tercatat kepadanya nama beberapa Nabi serta nama Allah tidak bisa dibawa ke sebarang tempat seperti beberapa tempat yang hina semisal tandas, beberapa tempat maksiat serta semisalnya ikut tidak bisa digunakan saat tidur serta saat berhadas besar. 

Kerajaan Nabi Sulaiman a.s. masyhur dan luas kekuasaannya hingga anginpun tunduk atas semua perintahnya. Jadi ini mempermudah Nabi Sulaiman a.s. untuk pergi ke satu tempat yang dihajati dengan tak perlu berkenderaan. Cukuplah sebatas memerintah angin membawanya terbang diatas permaidani kira-kira baginda yang disertai oleh pembesar-pembesar kerajaannya mahu menziarahi daerah kekuasaan baginda yang luas itu. 

Dalam satu hari, Nabi Sulaiman a.s. bersama dengan pembesar-pembesar kerajaannya pergi menziarahi salah satu daerah kekuasaan baginda dengan berkenderaan permaidani yang diterbangkan angin hingga baginda lewat satu perkampungan nelayan yang terdapat di pinggir laut. Saat itu terlihat penduduknya tengah menjemur ikan. Salah satunya ada gadis-gadis yang ikut serta menjemur ikan. Dari kelompok beberapa gadis itu, ada seseorang gadis yang sangat hitam rupanya serta tidak mengundang perhatian golongan lelaki. 

Jika Nabi Sulaiman a.s. serta beberapa pembesarnya lewat tempat itu, jadi masyarakat kampung jadi kehairanan kerana tidak diduga sahaja cuaca jadi redup. Lantas merekapun mendongak serta merasakan rombongan Nabi Sulaiman a.s. tengah lewat lokasi itu. 

Tengah mereka dalam kondisi itu, berkatalah gadis yang hitam rupanya barusan: “Alangkah bahagianya saya kira-kira saya jadi permaisuri Nabi Sulaiman a.s.” 

Jika teman-temannya yang lainnya dengar perkataan gadis itu, mereka lantas mentertawakannya serta mengejeknya dengan beberapa kata menghiris hati: “Wahai gadis tidak paham diri, sebenarnya hasratmu sebatas yang diimpikan. Rupamu yang hitam langsung tidak mengundang perhatian. Inikan juga mahu bersuamikan Nabi Sulaiman yang hebat kedudukannya. Sedang kami yang memiliki muka menarik tidak bercita-cita menjadi permaisuri baginda. Apa engkau tidak sedar bahawa beberapa orang lelaki di kampung kita inipun belumlah pasti mahu beristerikan engkau yang hitam legam kembali tidak menarik hati? Cukup engkau berangan-angan!” Riuh rendahlah nada mereka mentertawakan si gadis hitam barusan. 

Dengarkan cemuhan serta hinaan mereka, terasa sayulah hati gadis yang malang itu. Dianya seperti pungguk merindukan bulan. Rupa yang jelek tidak dipinta. Akhlah yang baik paling utama. 

Sesudah Nabi Sulaiman a.s. bersama dengan pembesar-pembesarnya tuntas dari menelusuri ke daerah kekuasaan baginda, merekapun balik ke rumah semasing. 

Setibanya Nabi Sulaiman a.s. di istananya, baginda berhajat untuk ke tandas. Sebelum itu, baginda melucutkan cincin yang bertuliskan nama Allah serta namanya, lantas diserahkan pada isterinya. 

Pada saat itu hadir jin Ifrit menyerupakan dianya sepertimana Nabi Sulaiman a.s, lantas menjumpai isteri baginda serta berkata: “Wahai isteriku, ambilkan cincinku barusan.” Tiada terasa sangsi, isteri baginda menyerahkan cincin itu pada Ifrif kerana menduga dianya Nabi Sulaiman a.s. 

Jika Nabi Sulaiman a.s. tuntas melepas hajatnya, baginda minta dikembalikan cincinnya tapi isterinya berkata: “Sesungguhnya sudah saya kembalikan sesaat barusan.” Nabi Sulaiman a.s. diam kehairanan. Lalu baginda berkata: “Baru berikut saya minta kembali cincin itu.” Tapi isteri baginda masih menjelaskan bahawa dia sudah diserahkan. 

Nabi Sulaiman a.s. terasa serba salah serta berprasangka buruk. Peluang cincin itu sudah dicuri oleh seseorang yang menyamar menjadi diri baginda kerana isterinya tidak memiliki fakta untuk menyerahkan barang miliknya pada sesiapapun jua. 

Mengenai Ifrit sesudah dia mengambil cincin itu, iapun masuk ke istana kerajaan serta duduk di singgahsana sekalian menyuruh rakyat Nabi Sulaiman a.s. ke istana serta merasakan seseorang yang mirip dianya duduk diatas singgahsana. Jadi fahamlah baginda posisi masalah. 

Lantas baginda berkata: “Wahai rakyatku sekalipun, sebenarnya akulah Sulaiman, raja kamu yang sebenar.” 

Jawab rakyatnya: “Tidak, raja itu yang tengah memberikan perkataan. Kamu bukan raja kami. Raja Sulaiman yang sebenar ialah ia yang duduk di kerusi singgahsana. Kamu pendusta!” 

Jika rakyatnya tidak yakin kembali pada baginda, jadi baginda juga pergi tinggalkan istana, ke arah dari satu perkampungan ke perkampungan yang lainnya serta mengatakan dianya menjadi Raja Sulaiman tapi kesemua mereka menafikannya. 

Pada akhirnya baginda pergi ke satu kampung nelayan yang terdapat di pinggir laut, lantas baginda mengatakan hajatnya untuk ikut kerja menjadi nelayan pada seseorang nelayan dalam tempat itu. Nelayan itu terima hajat baginda tiada menyedari bahawa dia tengah bertemu dengan Raja Sulaiman. 

Nabi Sulaiman a.s. melakukan kehidupannya menjadi seseorang nelayan dengan baik serta baginda kerja bersungguh-sungguh tanpat kenal bosan serta capek hingga membuahkan pendaptan yang cukup dengan nelayan itu. 

Dalam satu hari, saat baginda duduk berehat menanti waktu makan tengahari, baginda tertidur oleh karena keletihan. 

Selang beberapa saat, datanglah anak gadis nelayan itu membawa makanan tengahari. Berkata si nelayan pada anaknya: “Wahai anakku, panggillah Sulaiman untuk makan tengahari bersama dengan kita.” 

Gadis tersebutpun pergilah memperoleh baginda yang tengah tidur sekalian dikipas oleh seekor ular dengan sehelai daun. Alangkah terkejutnya gadis itu lihat kondisi yang mengagumkan ini, lantas selekasnya dikhabarkan pada ayahnya. Jika si nelayan melihat sendiri masalah itu, dia tentu baginda bukan sebarangan orang tiada mengesyaki baginda ialah raja Sulaiman. Mereka tinggalkan baginda sendirian hingga pada akhirnya baginda terbangun dari tidurnya serta merekapun melawan sajian tengahari bersama. 

Sesudah beberapa lama Nabi Sulaiman tinggal nelayan, jadi nelayan itu punya maksud untuk mengahwinkan anaknya dengan baginda. Nabi Sulaiman as tidak juga menampik kehendak nelayan itu. Jadi hiduplah Nabi Sulaiman a.s. bersama dengan gadis hitam yang sempat bercita-cita menjadi isterinya satu waktu dulu menjadi suami isteri yang resmi tiada gadis itu menyedari bahawa Tuhan sudah jadikan impiannya satu fakta. 

Manakalah di istana yang sudah dibiarkan baginda, Ifrit menyamar menjadi Nabi Sulaiman as memberi pengajaran yang menyesatkan manusia. Berpunca dari amarannya yang jahat itu, Ifrit tidak mampu menaruh cincin baginda yang dicurinya itu, kerana khianatnya cincin itu lantas dicampakkannya ke laut yang kemudiannyaditelan oleh seekor ikan. Ifrit tinggalkan takhta kerajaan. Saat itu orang ramai baru menyedari kepalsuan orang yang sampai kini mengakui dianya Raja Sulaiman rupanya jin yang menyamar menjadi baginda. 

Semua hal cuma Allah swt yang memastikan. 

Seperti biasa, nelayan serta Nabi Sulaiman as keluar tangkap ikan menjadi penuhi kepentingan hidupnya. Kebetulan di hari itu, masuklah ikan yang menelan cincin Nabi Sulaiman as ke pukat mereka. Mendekati senja, kembalilah mereka ke rumah. Sebahagian dibanding ikan yang diamankan hari itu mereka jemur pada saat sebahagian kembali jadikan sajian makan malam. 

Ketika isteri baginda menyiang ikan yang akan dibuat malam itu, tidak diduga didapati dalam perut ikan itu sebentuk cincin yang bertuliskan nama Nabi Sulaiman as serta nama Allah. 

Cepatlah isteri baginda mengkhabarkannya. Untuk lihat baginda akan cincin itu, baginda selalu mengucap sukur sekitar jumlahnya pada Tuhan kerana haknya sudah dikembalikan tiada dia sangka sesaat perasaan kasih pada isterinya makin bertambah. 

Sesudah cincin itu disarungkan, baru rakyat baginda yakini bahawa baginda ialah sebetulnya Raja Sulaiman. 

Nabi Sulaiman as punya maksud untuk kembali pada istana serta lihat kondisi rakyat baginda yang sudah lama dibiarkan. Baginda ikut berkeinginan untuk membawa isteri baginda bersama tapi terasa keberatan kerana ditakuti isterinya bisa menjadi bahan ejekan berpunca dari kehitaman rupanya itu. Baginda lantas berdoa pada Allah Taala agar merubah rupa isterinya yang hodoh itu jadi cantik. Doa baginda dimakbulkan hingga terasa cemburulah rekan-rekan yang sempat mengejek serta menghina isterinya dulu. 

Baginda bersama isterinya kembali pada istana dengan diterima meriah oleh rakyat jelata yang sudah menyedari kesilapan meraka. 

Lalu dalam satu hari, dikumpulkanlah sekalipun rakyatnya, baik dari kelompok manusia, jin dan binatang kerana Nabi Sulaiman ingin tahu siapakah yang sudah mengambil cincin baginda serta menyesatkan rakyat dengan tindakan durjana. Sesiapa yang sudah lakukan kekeliruan tentu takut untuk berjumpa dengan baginda. 

Sesudah sekalipun rakyat bergabung, nyatanya yang tidak ada aalah jin Ifrit. Dengan adanya ini, diisytiharkan bahawa Ifritlah yang sudah mengambil cincin baginda. Dengar fakta ini, terasa marahlah kelompok jin pada Ifrit kerana sudah membuat malu bangsa mereka di khalayak ramai. Lantas Nabi Sulaiman as memerintah sebagian orang bangsa jin untuk tangkap Ifrit. Bangsa jin yang diperintah itu selekasnya pergi mencari tempat persembunyian Ifrit. 

Pada akhirnya didapati Ifrit bersembunyi di batu karang di basic lautan. Ifrit lantas ditempatkan pada Nabi Sulaiman as serta baginda menghukum sama dengan kesalahannya.

Advertisement

Next
Posting Lebih Baru
Previous
This is the last post.

Posting Komentar

 
Top